Skip to content

Stuffed (Mechelen)

8 april 2008

Kort: een omhooggevallen brasserie heeft teveel aan een hippe inrichting besteed, zodat er geen geld overbleef voor voldoende personeel en uitrusting.

Een beetje onvrijwillig ging ik ik vorige week met enkele oude vrienden uit in Mechelen. Ik loop niet te hoog op met Mechelen, Somers heeft de stad misschien wat opgepoetst gekregen, maar wat ze aan grauwheid heeft verloren, heeft ze aan pretentie gewonnen. Maar oude vrienden kunnen overtuigend zijn, en zo belandde ik in restaurant Stuffed op de Grote Markt.

Stuffed is een soort aardappelrestaurant. Pronkstukken op de kaart zijn aardappelen die gevuld zijn (‘stuffed’) met een rijk amalgaam aan ingrediënten. Toen kreeg ik al een beetje argwaan, want van die schotel waren er allerlei exotische varianten: Mexicaans, Iers, Argentijns, Thais en nog veel meer.

Dat gaf weinig hoop voor die exotische schotels. Ik heb weinig vertrouwen in de chili con carne bij mijn aardappel, als diezelfde aardappel ook door lamssteak, rundssteak, kokoscurry en nog veel meer begeleid kan worden. Blijkbaar was er niet genoeg inspiratie om met een aardappel meer te doen dan de klassieke buitenlandse varianten. Helaas zou mijn intuïtie me hier niet in de steek laten.

Maar laat ons niet op de zaken vooruit lopen. We kregen nog niet meteen een kaart, omdat een ander gezelschap nog aan het kiezen was en er niet genoeg exemplaren voor alle couverts waren. Eenmaal de kaart in handen, was de keuze snel gemaakt. Net als mijn buurman koos ik voor de stuffed potato op zijn Iers. Mijn steak had ik graag bleu.

Hier wil ik graag een positieve opmerking plaatsen: die steak was van prima kwaliteit. Werkelijk zeer lekker. Onthoud dat, want vanaf nu volgen er slechts negatieve punten.

Eén van mijn stukken vlees was saignant (tot daar aan toe), het andere à point. De schotel als geheel was zeer, zeer matig. De saus leek verdacht veel op die van de Thaise en Zuidoost-Aziatische versie en wat deed een Franse kaas eigenlijk in een Iers gerecht? En onvermijdelijk: ellendige standaardslaatjes bij eender welke schotel?

Het eten was dus matig, de bediening zo mogelijk nog matiger en ieder geval erg traag. En toen we drank bijbestelden, bleken er niet genoeg glazen te zijn. In plaats van de gebruikte glazen snel af te wassen, werd ons voorgesteld ze opnieuw te gebruiken.

Eigenlijk is Stuffed geen restaurant, maar een slordig gerunde brasserie. Alleen viel dat niet op, met de inrichting die te hip en de menukaart die te duur was. Ik heb niets tegen een brasserieën, maar ze moeten niet de pretenties en prijzen van een restaurant hebben. Dat doet Stuffed wel, een beschamende zelfoverschatting.

Mij krijgen ze daar niet meer binnen, maar voor wie het wel wil proberen: de Argentijnse stuffed potato was naar het schijnt wél zijn geld waard. www.stuffed.be. Legt u hen meteen ook uit dat Thailand in Zuidoost-Azië ligt?

4 reacties leave one →
  1. 9 april 2008 18:06

    Beste jongeman van tafel 1,

    Allereerst willen wij u, als zaakvoerders van Stuffed op de Grote Markt te Mechelen, bedanken dat we uw reactie niet persoonlijk mochten ontvangen en deze via Internet (Wat een fantastisch medium…) moesten vinden. Spijtig dat u ons dit alles niet ter plaatse meldde. Blijkbaar houd u het liever op een makkelijke natrap naar de stad Mechelen (cfr.uw inleiding) en onze zaak.
    Maar gedane zaken nemen geen keer en wij hebben niet de tijd om gedetailleerd in te gaan op uw opmerkingen.
    Toch willen we kort reageren.
    Spijtig dat u, zoals de vele andere wel tevreden klanten, het concept van ons restaurant niet hebt begrepen. Met een aardappel als basisproduct kunnen we immers een waaier aan verschillende gerechten aanbieden. Al dan niet exotisch, maar ‘What’s in a name?’.
    Dit alles in een hippe, trendy, ongedwongen en relaxe sfeer, waarbij voor de prijs van € 10,50 tot maximaal € 19,50 inclusief ‘side-salad’ meer dan voldoende kan gegeten worden.
    Toch even een detail; op het moment dat de tweede lading Vedettjes op tafel kwam, had uw buurman zijn Rodenbach nog niet opgedronken. Voor zover de traagheid van bediening.
    En zoals u blijkbaar niet bekend is, Tilapia wordt gekweekt in China, wat net zoals Thailand in Zuid-Oost Azië ligt.
    Tot slot vinden we het oprecht spijtig dat Mechelen als actief, bruisende en terecht positief opkomende stad (waar wij graag deel van uitmaken) door u in een zeer negatief daglicht wordt gesteld. We zijn ervan overtuigd en blij dat velen hierover uw mening niet delen.

    Btw: Komt u gerust nog eens een Argentijntje eten!

    Met vriendelijke groet
    Dirk & Ronald
    http://www.stuffed.be

  2. 9 april 2008 19:55

    Net zoals ik uw restaurant niet bleek te snappen, snapt u onze radiozender niet. Als mensen een concept niet begrijpen, is het niet goed uitgelegd. Laat ons mekaar dus geen domheid verwijten en ons concentreren op de kern van de zaak: eigenlijk is uw antwoord terug te brengen tot drie punten:

    1. Ik heb anoniem kritiek op uw restaurant en op Mechelen.
    2. De bediening was niet traag.
    3. U noemt u Oost-Aziatische variant terecht Oost-Aziatisch.

    Welnu en in omgekeerde volgorde:

    3. Sommige delen van China liggen in Zuid-Oost-Azië. Ik wil graag geloven dat u uw tilapi daar haalt. Maar waarom noemt u uw schotel dan niet Chinees? Ik wil slechts verwarring vermijden.
    2. Misschien heeft u gelijk. Op onze drank moesten we inderdaad niet lang wachten, het was het wachten op de schotels dat zo tergend lang duurde. Misschien was de keuken traag. Ik zie evenwel niet in hoe dat goedpraat dat er niet genoeg menu’s en glazen voorhanden waren.
    1. Niet iedereen is gevoelig voor de laatste hippigheden en trendinesses. Dat ligt geheel aan mijn zurig karakter, u noch Somers treffen in deze schuld. De anonimiteit is om onszelf te beschermen. Wij blijken een aantal fans te hebben, die beslist geen fan meer zouden zijn als ze wisten wie wij waren.

    Ik merk op dat u verder de tijd niet heeft om te weerleggen dat mijn steak niet correct gebakken was, dat er een jammerlijk tekort aan materiaal (kaarten, glazen) was, dat sommige schotels nogal op mekaar geleken en dat de prijs aan de hoge kant was voor sommige gerechten. Dat is jammer maar begrijpelijk en ik ben blij dat het fantastische medium ‘internet’ ons toch heeft toegestaan een paar zaken uit te klaren.

    Tot slot wil ik u, los van al mijn ergernisjes, wel feliciteren met uw keuze voor gekweekte vis; overbevissing is een ernstig probleem waarvoor de culinaire sector te weinig oog heeft. Ik ben zeer blij dat u daar wel rekening mee houdt.

    Overigens was ik degene die Rodenbach bestelde. Dus aan mij zal het tekort aan Vedettglazen niet gelegen hebben.

  3. 10 april 2008 08:17

    Wanneer men me in een restaurant vraag of het gesmaakt heeft, antwoord ik altjd a/ ja, zeer lekker (naar waarheid) b/ ja (neutraal) en c/ mm (ontwijkend om niet te moeten zeggen: slecht). Ik ben nochtans een kritikaster eerste klas. Maar k zie er de zin er niet van in om te klagen in een restaurant. En ik doe het dus nooit. (Tenzij er natuurlijk een écht grove fout gebeurd.)

    Ik wil
    a/niet als een pedante trien overkomen (“die trut van tafel zes denkt zeker ook dat ze het warm water uitgevonden heeft?”)
    b/ het harde werk van een aantal mensen niet afbreken of er nog inkomen dat ze wellicht ook eens een slechte dag hebben
    c/geen nuttelozen woorden verspelen aan (meestal) betweters ofwel mensen die het écht beter weten dan ik en die toch geen enkele invloed zullen hebben

    Naar een restaurant waar ik niet goed gegeten heb, ga ik gewoonweg nooit meer terug. En ik raad het af bij andere mensen waaraan ik wel gedetailleerd uitleg waarom.

    Dirk&Ronald, jullie kennen wellicht het aloude gezegde: mond tot mond reclame is de beste reclame. Die mond tot mond is nu (of u dat nu fijn vindt of niet) uitgebreid tot het net. Daar moeten we rekening mee houden. En denk er ook eens aan hoeveel mensen als ik er in uw zaak komen. (gesmaakt? mmm..)

    Maar er zullen ook steeds mensen zijn die zullen toetsen hoeveel ‘waarheid” er zit in één visie. Checken en dubbelchecken. Een uitspraak waar ik, en volgens mij ook de gebroeders Plasky, helemaal achter staan.

    En mijn vader, een zelfstandige op rust, zei altijd: “Elke reclame is goede reclame.”

Trackbacks

  1. StMarcusweg40’s WebLog » Blog Archive » Eten in brasserie Stuffed in Mechelen

Geef een reactie

