Skip to content

Het is pas nieuws als De Standaard het brengt

28 maart 2008

Een zachte aanpak van drugsdelinquenten loont! Dat zeiden ze op nieuwsprogramma’s van de VRT gisteren. Goed nieuws, toch? Dat is maar hoe je het bekijkt: het is wel goed, maar geen nieuws. Wie De Morgen leest, weet dat. Voor de anderen is hier een korte chronologie.

Op vrijdag 21 maart staat op de voorpagina van De Morgen: Gent begint met drug courts’. De Standaard brengt daar niets over, ook de VRT zwijgt in alle talen. Op 27 maart, een week later dus, kopt de voorpagina van De Standaard: “Drugsbeleid met zachte hand werkt”. De titel luidt iets anders, maar de inhoudelijk is het artikel is quasi identiek aan dat van De Morgen. ’s Avonds brengt ook het Journaal het nieuws en is het een item in Terzake.

Het verschil zit in feite enkel in de timing. De Morgen schrijft dat het project “volgende week” zal starten, De Standaard en de VRT wachten een weekje en schrijven dan over het net opgestarte project. Ze kunnen iets meer vertellen, maar eigenlijk niet bijster veel.

Dat klinkt niet eens onlogisch, maar volgens een journalist van De Persgroep gebeurt het vaker: De Tijd of De Morgen brengt nieuws, waarover De Standaard en VRT zwijgen. Een week later brengen zij het nieuws dan opnieuw. Het brede publiek pikt het nieuws meestal dan pas op. Als De Standaard het niet brengt, wordt het geen nieuws, want dan brengt de VRT het ook niet.

Ik ken de banden tussen Corelio, eigenaar van De Standaard, en de VRT niet exact. Corelio bezit (via haar investeringsmaatschappij SYDES) tien procent van de VAR, die de reclameregie van de VRT beheert. Corelio zit ook in productiehuis Woestijnvis (en dus ook in De Mensen), dat een exclusiviteitscontract met de VRT heeft. Misschien zijn er nog banden, maar dit volstaat om een stevige vinger in de pap te brokken hebben.

Dat die vinger ook de nieuwsdienst van de VRT kan dirigeren, is meer dan ik had durven denken.

8 reacties leave one →
  1. H.C. permalink
    30 maart 2008 12:23

    Ik denk dat je overdrijft. Uit welingelichte maar helaas tamelijk onbetrouwbare bron weet ik dat de oorzaak te vinden is in de financiële problemen bij de VRT. Onder druk van dhr D.W. heeft men alle krantenabonnementen opgezegd behalve het studentenabonnenment op De Standaard (hier kan je – volgens mijn bron – een studenten jaar abonnement nemen ipv een 6 maandabonnement zoals bij De Morgen). Die mensen doen hun best, maar wat er niet ingaat kan er ook niet uitkomen. Een bééétje compassie graag!

  2. 31 maart 2008 09:39

    Eén van de zeldzame keren dat ik je niet kan volgen. Corelio heeft ook nog aandelen (via Sydes) in andere productiehuizen, die op hun beurt dan weer programma’s leveren aan VTM en bijvoorbeeld reclameclipjes maken. Zou dan dezelfde redenering niet opgaan dat ook het nieuws bij VTM gestuurd wordt door Corelio?

    Of ik verduidelijk me: ik ben er van overtuigd dat er geen objectieve berichtgeving is, de invloed van de persgroepen is m.i. sturend. Maar volgens mij zijn VTM en De Morgen in hetzelfde bedje ziek.

  3. 31 maart 2008 09:55

    Ik gaf al toe niet over alle informatie te beschikken en ik leer graag bij. In welke ander productiehuis dan Caviar (dat geen zenders, maar adverteerders als klanten heeft) heeft Corelio, al dan niet via Sydes, aandelen?

  4. 31 maart 2008 10:37

    U ziet Caviar TV en Caviar Films over het hoofd dan?

  5. 31 maart 2008 10:52

    Caviar Films heeft één coproductie met de VMMa, zie ik. Om mysterieuze reden krijg ik van Caviar TV niets te zien. Maar als u het mij verzekert, ben ik best bereid te geloven dat Caviar TV ook regelmatig aan de VMMa of SBS levert.

    Desondanks bent u het met mij eens dat de invloed van de persgroepen sturend is, ook voor de VRT-nieuwsdienst. Hoe dan, gebeurt volgens u die sturing, als ze niet gebeurt via de verstrengeling van structuren?

  6. Knotwilg permalink
    31 maart 2008 15:28

    Omdat, waar ook ter wereld en in welke branche ook, mensen netwerken uitbouwen om informatie te verkrijgen, te filteren en het belangrijke van het onbelangrijke te onderscheiden. In die netwerken krijg je dan “memen”, ideeën of gedachten die plots ongemeen populair worden, op het virale af.

    Dergelijke bioneurologische ordening van de chaos is vaker aan het werk dan bewuste sturing met een bepaald oogmerk. Achteraf wordt het eerste vaak als het tweede geïnterpreteerd.

    Mijn hypothese dat groepen die onder een zelfde financiële koepel staan elkaar vaker ontmoeten, op bedrijfsfeestjes, in de wandelgangen, … en dat de memen daar kans krijgen.

  7. 31 maart 2008 16:28

    Dat klinkt logisch. Maar ik veronderstel dat de nieuwsredactie zich niet tot bedrijfsrecepties beperkt om items op te sporen en daarvoor onder meer de kranten doorneemt, ook al moet ze die door bezuinigingen uit de brievenbus van de buren gaan roven.

  8. 31 maart 2008 20:46

    Wegens de één april grap op mijn blog kan ik er momenteel niet dieper op ingaan.
    Knotwilg heeft een punt, maar m.i. gaat het veel verder.

Geef een reactie

