Skip to content

Geen argumenten aub, de tijd is beperkt

5 maart 2008

Gisteren ben ik nog eens naar een debat geweest. En zoals het een goed debat behoort was er veel te weinig tijd, ging het in de eerste helft over helemaal iets anders dan aangekondigd, was de moderator verre van neutraal (hij beantwoordde een van de vragen uit het publiek en was op een gegeven moment zelfs seksistisch) en kwam de meest heldere uitleg van een woordvoerder van een partij die niet in het debat was uitgenodigd.

Vorig jaar was ik in de aanloop van de federale verkiezingen ook al aanwezig op een aantal debatten, georganiseerd door studenten. Ook toen was ik teleurgesteld, want de deelnemers waren over het algemeen slecht voorbereid, speelden weinig tot niet op elkaar in, de tijd was te kort, en de vragen uit het publiek waren meestal ongeïnspireerd.

Toen ik zelf een vraag stelde over iets waar ik toevalligerwijs wel wat over weet, en waarover een van de kandidaten volstrekte nonsens uitkraamde, hoorde ik een antwoord dat volstrekt niet voldeed. Ik wilde opnieuw reageren kreeg geen extra tijd. Het publiek mag blijkbaar maar beperkt corrigeren.

Waar wordt tegenwoordig nog een discussie ten gronde gevoerd? Op tv al lang niet meer, en ook op debatavonden kan het blijkbaar niet meer. Een debat wordt vaak pas echt interessant wanneer er vragen uit het publiek komen, maar dan wordt het debat vaak door de moderator beëindigd want “mensen moeten de laatste trein halen”. Ik daarentegen wil geen trein halen, maar iets bijleren, ik wil argumenten horen, ik wil antwoorden op mijn vragen.

Laat een debat desnoods duren tot de vroege ochtend, zet het desnoods verder op café. Debatten waar de deelnemers eerder blij zijn dat ze zonder kleerscheuren door de voorziene tijd zijn gekomen dan dat ze werkelijk in debat willen gaan met elkaar en met het publiek, schaf die maar gewoon af. Daar heeft werkelijk niemand nog wat aan.

No comments yet

Geef een reactie

