Lolbroek Peter Vandermeersch

Peter Vandermeersch is een onverbeterlijke grapjas, die maar één doel voor ogen heeft: zijn lezers aan het lachen brengen. Of hij is een arrogante marketeer bij zijn publiek de portefeuille belangrijker vindt dat het verstand.

Wat denkt u?Hoewel het tweede erg begrijpelijk is als je de reacties zijn lezers bekijkt (een aanrader), zou ik toch durven gokken op het eerste. Lees zijn recentste opiniestuk er maar eens op na. Is dat geen smakelijke grap? Vandermeersch verdedigt vinnig:

Ernstige media moeten zelf niet het voorwerp zijn van het nieuws. Ernstige media moeten het nieuws verslaan. Moeten duiding geven, inzicht brengen en commentaar leveren. Bovenal moeten zij op zoek gaan naar de waarheid op terreinen die maatschappelijk relevant zijn.

Héhé. Met het opiniestuk maakt Vandermeersch zijn medium wel zelf tot voorwerp van het nieuws. En bekijk voor de grap even de laatste vier voorpagina’s van De Standaard (klik onderaan op ‘lees de rest van dit onderwerp’). Zoals u kunt zien is: het medium dat zelf geen voorwerp van nieuws wil zijn, maakt van zijn eigen reeks wel drie dagen het voorpagina-artikel. Hilarisch, toch?

Er staat nog meer lolligs in natuurlijk, onder meer hoe slim Vandermeersch zijn eigen redactie vindt. De marketeer van het jaar besluit met een grandioze oneliner:

In een medialandschap waarin er steeds meer ‘content’ en ‘public relations’ is en steeds minder journalistiek, geloven we meer en meer in de essentiële rol die wij, de media, te spelen hebben.

Maar alle gekheid op een stokje. Natuurlijk hebben de wetstraatjongens van De Standaard puik werk geleverd. Natuurlijk moeten ernstige media zo’n dingen kunnen brengen. En natuurlijk stoor je daarmee een politiek proces, maar dat moet een krant zich niet aantrekken.

Een krant moet ook niet doen alsof het puur om journalistiek draait is, als ze dag na dag met zichzelf op de voorpagina uitpakt en de controverse enthousiast aanmoedigt. Het is ronduit ergerlijk, omdat het pretentieus én overbodig is, en De Standaard heeft er een handje van weg zichzelf razend interessant te vinden. Clown Vandermeersch gaat in deze beslist niet vrijuit.

Nee, dan liever Yves Desmet, die listig probeert de prestigieuze reeks te kaderen als CD&V-manoeuvre. Volgens mij is het pure jaloezie, maar het ene sluit het andere niet uit. Want Desmet heeft me wel nieuwsgierig gemaakt. Vandermeersch zegt:

(…) we hadden alles samen bijna honderd uren gesprek met de formateurs Yves Leterme en Guy Verhofstadt, met de bemiddelaar Dehaene en de verkenner Van Rompuy, met de oranje-blauwe delegatieleiders Somers, Reynders, Milquet en Vandeurzen, met de twee partijvoorzitters van SP.A en die van de PS en Ecolo, en met enkele tientallen andere politici, medewerkers, betrokkenen en getuigen.

Hoeveel uur interview was dat met CD&V’ers? En hoeveel uur met de anderen? Ik ben benieuwd welk licht dat op de spraakmakende reportage zou gooien.

 

 

 

 

Advertenties

5 gedachtes over “Lolbroek Peter Vandermeersch

  1. “Zoals u kunt zien is: het medium dat zelf geen voorwerp van nieuws wil zijn, maakt van zijn eigen reeks wel drie dagen het voorpagina-artikel. Hilarisch, toch?”

    De redenering klopt niet. De koppen van De Standaard maken de reeks niet tot onderwerp. In dat geval zou er namelijk moeten staan “De Standaard onthult dat de koning vocht voor een federale kieskring” of “De Standaard bericht dat Reynders Leterme ondergraaft”. Het bericht staat op de voorpagina, niet het bericht dat De Standaard het bericht (of een reeks van berichten) brengt.

    Details, maar “just is just”, zoals ze in mooi Vlaams zeggen.

  2. DS heeft wel bericht over het feit dat haar hoofdredacteur opper-marketeer werd. Het ergst was de editie opgesmukt door Tuymans. Toen ging het editoriaal over het hoe en waarom van Tuymans als opsmukker.

    Het moet Alzheimer zijn, anders durf je zoiets niet schrijven.

  3. Altijd zoveel lol maken als mediawatcher en dan “Vermeersch” schrijven. Dat valt tegen. ;-)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s