Ziel én lijf aan de duivel verkocht

Dat De Morgen zichzelf inhoudelijk aan de commercie heeft verpatst, is geen nieuws. Yves Desmet mag met vakbondslievende stukjes dan wel het socialistische imago hoog proberen houden, het afdrukken van de officiële kerstfoto’s van de koninklijke familie was exemplarisch.

Dat ook de vorm eronder begint te lijden, dat is nieuwer, vooral omdat De Morgen toch een zekere typografische reputatie had. De meeste kranten werken met een vast aantal kolommen. In De Morgen zijn dat er vijf. Dat is handig voor de opmaak van advertenties: die zijn steeds een veelvoud van de kolombreedte breed en passen zo mooi op een pagina.

Maar Het Laatste Nieuws, ook onderdeel van De Persgroep, heeft geen vaste kolommen. Het aantal en dus ook de breedte varieert, wellicht om adverteerders maximale vrijheid geven, want om journalisten of lay-outers een plezier te doen zal het niet zijn.

Wanneer je voor beide kranten tezamen advertentieruimte gaat verkopen, loopt het mis voor De Morgen. Ze krijgen daar advertenties binnen die niet in hun model passen en dat krijgt zelfs de beste lay-outer niet altijd elegant opgelost.

Het gevolg is dat De Morgen nu ook visueel steeds meer op Het Laatste Nieuws begint te lijken. We nemen er even de editie van vandaag bij:

de helft

Op pagina 11 is de advertentie voor een muziekspektakel net de helft van een pagina (of twee en een halve kolom). Dat krijgt de lay-outafdeling nog tamelijk netjes gefixt, met bredere kolommen.

smal

Op pagina 7 is het al minder elegant: de reclame voor vliegreizen is smaller dan één kolom, en dat geeft lelijke witruimte tussen tekst en advertentie.

breed

Op pagina 9 is de toestand dramatisch. De advertentie is net dat tikkeltje breder dan drie kolommen en er zit niets anders op dan het artikel ernaast bijna twee kolommen breed te maken. Het ziet er niet uit.

Er zal ongetwijfeld veel geld mee gewonnen worden, maar even ongetwijfeld geen derde European Newspaper Award voor beste vormgeving. Maar dat is niet erg: Jaak Smeets, directeur redacties van De Persgroep Publishing, zei vorig jaar in Media Marketing dat De Morgen lezers moet winnen door haar inhoud en niet door haar vorm.

Advertenties

3 gedachtes over “Ziel én lijf aan de duivel verkocht

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s