Skip to content

Moderne communicatiemiddelen

24 januari 2008

Als je al die rommel op nieuwssites leest, vraag je je op den duur af: hoe gaan moderne kranten eigenlijk om met hun websites? Hoe komen die artikels daar terecht? Dat is een ingewikkeld proces, maar met een klein voorbeeldje zullen we het u duidelijk proberen maken.

Fase 1: Een brave journaliste, Cathy Galle bijvoorbeeld, schrijft een artikel over de ontwikkeling van een ethische code voor telecommunicatie. Interessant is dat, inderdaad, en daarom krijgt ze in de papieren De Morgen ook twee derde van een pagina, met een grote kleurenfoto.

Fase 2: Het artikel blijkt zo interessant dat ook persagentschap Belga het nieuws oppikt. Het artikel wordt zeer beknopt samengevat en als persbericht verspreid. In het persbericht meldt Belga netjes dat dit nieuws vernomen werd bij De Morgen.

sms

Fase 3: Op de webredactie van De Morgen nemen ze de berichten van Belga door. Interessant, denken ze ook daar als ze het nieuws over de ethische code lezen. En dus plaatsen ze de drastisch ingekorte versie van Belga op de website. Inclusief vermelding dat het nieuws uit De Morgen komt, natuurlijk.

En zo leest u op de site van De Morgen dat De Morgen naar het schijnt iets te melden heeft. Merkwaardig, vind ik dat. De dag dat Belga ermee kapt, zullen de Vlaamse krantensites gewoon leeg zijn.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s