Skip to content

Meer van hetzelfde

3 januari 2008

LOG 080103 09:20

Emile en Max spelen een spelletje schaak in het redactielokaal. Er heerst volkomen stilte. Max, die de witte stukken commandeert, heeft net openingszet e4 gespeeld.

LOG 080103 10:13

De stand op het speelbord is nog identiek. Emile tuurt ingespannen naar het schaakbord. Zijn vingers spelen nerveus met zijn manchetknopen. Max daarentegen staart verveeld door het raam.

LOG 080103 10:42

Eén manchetknop is van Emiles mouw gesprongen. Hij bestudeert nog steeds ingespannen en vertwijfeld de spelssituatie (openingszet e4). Max is niet te zien, maar karakteristiek gepruttel laat vermoeden dat het koffiezetten in de bijkeuken zijn eindfase nadert. Dan zwaait de deur open en Auguste valt binnen. Emile springt opgelucht recht en begint het schaakbord haastig op te ruimen, Max wandelt met drie grote bekers dampende koffie de ruimte weer binnen.

Auguste: “Dankje, Max. Zo, goeiemorgen, heren. We zullen er maar meteen aan beginnen. Hebben jullie goede voornemens gemaakt?”
Max: “Nee.”
Emile: “Allicht niet.”
Auguste: “Prima. Ik had niets anders verwacht, broers!”

Auguste haalt een metalen flacon uit zijn binnenzak en giet een bruinig vocht gul in de drie mokken die in het midden van de tafel staan te gloeien.

Auguste: “Schol. Maar eigenlijk zou één goed voornemen voor jullie toch geen kwaad kunnen. ’t Is geen kritiek natuurlijk, maar spreken jullie niet wat veel over De Morgen en De Standaard en wat weinig over andere kranten?
Max: “Wélke andere kranten?”
Auguste: “Wel.. euh… De Tijd bijvoorbeeld?
Emile: “Die lees ik niet meer sinds dat goed voor je imago blijkt.”
Max: “Mijn uitzendingen over Het Laatste Nieuws hebben een enorme luisterdichtheid. Maar we willen toch geen luisteraars aantrekken, Auguste?”
Auguste: “Nee, natuurlijk niet. Daarom dacht ik ook eerst aan De Tijd. Maar jullie kunnen toch af en toe wel eens iets anders brengen?”
Max: “Wel, toevallig was ik iets aan het voorbereiden…”
Emile: “Ik was hier ook net aan iets aan het werken…”
Auguste: “Dat doet me plezier, jongens. Ik wist wel dat jullie het konden.”

Opnieuw giet Auguste een flinke straal uit zijn flacon in ieders beker, hoewel daar geen koffie in is bijgeschonken.

Auguste: “Nou. Laat maar eens horen wat jullie in petto hebben.”
Max: “Ik heb in al die cadeauspecials van december extra op de berichtgeving over aftershaves gelet. En ik heb gemerkt dat de beschrijvingen van de geuren vaak helemaal niet kloppen. Er wordt bijvoorbeeld gesproken over ‘cactus’, maar wélke cactus? Daar bestaan enorme verschillen in: de vijgcactus is de peyote niet. Je wil geen aftershave die naar peyote ruikt, neem dat van me aan.”
Auguste: “Hmm. Dat is… interessant. Wat had jij, Emile?”
Emile: “Volgens mij is De Bond het enige blad dat een ‘column’ nog een ‘cursiefje’ noemt, omdat het lettertype cursief is. Maar eigenlijk is dat geen echt cursief, maar overhellend romein! Een merkwaardige contradictie die wel een uitzending waard is, dacht ik zo. Wat denk jij?”
Auguste: “Wel… Ook dat is interessant, natuurlijk.”

Het wordt pijnlijk stil op de redactievergadering. Max en Emile kijken een beetje verwijtend naar Auguste, die het duidelijk benauwd krijgt. Met een zakdoek dept hij wat kleine zweetdruppeltjes van zijn voorhoofd en hij kucht even.

Auguste: “Kijk jongens, wat ik maar wilde zeggen: jullie zijn prima bezig. De Morgen en De Standaard, dat lijkt me onze kernactiviteit, in 2008 meer dan ooit. Wat anders zou Radio Plasky moeten brengen?
Emile: “Geen idee, hoor.”
Max: “Ik zou het niet weten.”
Auguste: “Precies. Ik ook niet. En daarom heb ik onze abonnementen ook met een jaar verlengd; de nieuwe kranten zijn net toegekomen. Jullie weten wat dat betekent: aan de slag!”

No comments yet

Geef een reactie

