Skip to content

Terreuralarm gijzelt redactie

31 december 2007

Terreuralarm gijzelt Brussel

BRUSSEL – De angst voor terreur heeft de hoofdstad nu echt in de greep.

Dat staat vandaag op DS online. Ik weet niet waar Mark Eeckhaut, auteur van het artikel, woont, maar ik veronderstel toch dat hij minstens in Brussel werkt. Ik vraag me af waar hij die angst denkt te hebben opgemerkt.

Gisteren zag ik vier stoer uitgedoste politiemensen op het perron van de premetro. Eentje hielp twee verdwaalde toeristen met hun kaart, de drie anderen wandelden wat rond. De wachtende reizigers negeerden hen volledig. “De angst voor terreur heeft de hoofdstap nu echt in de greep,” schrijft Eeckhaut.

Ik neem het openbaar vervoer naar mijn werk, passeer drukke verkeerspunten. Er staan wat meer agenten, maar als het verkeer vlotter gaat, is dat enkel omdat de meeste mensen vakantie vandaag hebben. Het leven gaat zijn saaie gangetje, enkel het vuurwerk op de Kunstberg vannacht zal niet doorgaan. “Terreuralarm gijzelt Brussel,” kopt Eeckhaut.

Eeckhaut ziet dingen die ik niet zie. Dat komt natuurlijk omdat hij een journalist is. Journalisten zien dingen die gewone stervelingen niet zien.

Als de media maar genoeg beweren dat we allemaal bang zijn, zullen we dat wel worden. Blijven schrijven dus, Mark. Blijven schrijven, dan wordt je artikel vanzelf correct.

3 reacties leave one →
  1. 31 december 2007 10:40

    Gisteravond in het journaal verkondigde de woordvoerder van de Brusselse burgemeester nog dat iedereen toch verwacht wordt op de Grote markt om toch samen gezellig te vieren. Het vuurwerk zal niet doorgaan wegens terreuralarm. Ik mag dan veronderstellen dat men dus geen menigte wil blootstellen aan het het gevaar maar als men toch iedereen oproept kan men moeilijk van een reële dreiging spreken.

  2. 31 december 2007 12:20

    Het feit dat het vuurwerk alweer eens niet doorgaat, voelt wel een stukje aan als gijzeling. De angst heeft alvast de Brusselse politici in een greep…

  3. 31 december 2007 18:53

    Een mens krijgt goesting om zowaar voor iets spectaculairs te zorgen… En als dit mij al op ideeën brengt?

Geef een reactie

