Een webcam in de studio!

Webcams zijn al een tijdje helemaal in in radioland. Radio Plasky kan niet achterblijven. Regelmatig zal onze webcam 2.0 beta u dieper inzicht verschaffen in het reilen en zeilen van onze redactie. Als modern medium zijn wij er immers van overtuigd dat u niet enkel belang stelt in wat wij verkondigen, maar ook (en vooral) in wat wij zijn.

Veel plezier, de camera loopt!

LOG 071219 09:31

Alles is rustig in het redactielokaal, gevestigd in een groot en oud pand. Enigszins stoffig, maar ook klassiek stijlvol. Aan de grote ronde tafel zitten Max en Emile Plasky. Emile zijn linkerhand roert in een kopje thee, zijn rechterhand slaat de bladzijden van Kerk en Leven om. Max’ trendy cowboyboots liggen lui op tafel. Hijzelf bladert verveeld in Playboy.

LOG 071219 10:43

Auguste Plasky, gehuld in Italiaans maatpak en stevig lurkend aan een massieve sigaar, stormt het redactielokaal binnen. Zijn broers blijven onbewogen, tot Auguste zijn sigaar uitduwt in Emile’s thee en Max’ benen van de tafel schopt. De twee kijken op.

Auguste: “Mannekes, het is half tien, de redactievergadering begint. En plezant zal het niet zijn, ik heb hier een berg klachten!”
Emile: “Eugène is er nog niet.”
Max: “Eugène is er nooit, Emile.”
Auguste: “Ik heb Eugène opgeloten in de bezemkast, zodat wij rustig kunnen vergaderen.”
Emile: “De bezemkast?”
Auguste: “Daar is inderdaad te weinig plaats en te weinig licht. Zo weet ik zeker dat hij niet weer aan het schilderen gaat. Kunnen we beginnen, ja?”

Max en Emile knikken, Auguste haalt een fles sherry uit zijn binnenzak en schenkt er drie trappistenglazen mee vol.

Auguste: “Goed, de eerste klacht. We zijn te partijdig. Wat pleiten jullie, makkers?”
Max: “Schuldig. Ik heb positief gesproken over een weblog van Knack. Van Nick Hannes.”
Emile: “Oei. Ik ook. Over die van Frank Albers. Maar ik heb Rik Van Cauwelaert al wel dement genoemd en hun site afgebroken.”
Auguste: “Hmm. Dat kan er dan nog net mee door. Maar volgens mij zijn we te vriendelijk voor De Tijd.”
Max: “Maar daar wijden we amper zendtijd aan?”
Auguste: “Dat is precies wat ik bedoel.”
Emile: “Ik sprak er eens negatief over. Maar één dag later kon ik al een rechtzetting verkondigen. Ik lees die krant ook enkel voor haar lay-out, eigenlijk.”
Auguste: “De Tijd lees je voor je imago, Emile. Niet voor de lay-out.”
Max: “Ik ken iemand die ze voor de artikels leest.”
Emile: “Ik ook. Maar die schrijft er ook voor.”
Max: “Ah, dan hebben we het over dezelfde waarschijnlijk. Bedoelt ge die kerel die ooit…”
Emile: “Nee, niet die, die andere die ook…”

Auguste tikt drie keer hard met zijn Montblanc-vulpen op het tafelblad en kijkt streng naar zijn broers. Emile en Max staken hun geklets.

Auguste: “Mag ik even? De tweede klacht is nog veel ernstiger, heren: de luistercijfers stijgen!”
Max: “Wil dat zeggen dat we reclame moeten beginnen uitzenden?”
Emile: “Zijn we nu bv’s?”
Auguste: “Nee, sukkels, dat betekent dat we populistisch zijn! Hier! Zes luisteraars op één dag! Hoe kan dat?”
Emile: “Ik heb wel eens per ongeluk geluisterd zonder ingelogd te zijn. Op mijn werk was dat.”
Max: “Ik heb dat ook eens voorgehad, op het draadloos netwerk van de buren. Kan dat de verklaring zijn?”
Auguste: “Misschien. Maar ik neem het zekere voor het onzekere. Ik heb al maatregelen getroffen!”

Max en Emile knikken berustend. Max steekt een sigaartje op, Emile schenkt zich nog een glas sherry uit.

Auguste: “Ik heb gisteren een webcam laten installeren! Dat zijn twee vliegen in één klap!”
Max: “Twee nog wel.”
Emile. “In één klap. Wauw.”
Auguste: “Ja, ‘wauw’. Eerste vlieg: met de uitzending van deze vergadering zal niemand nog kunnen beweren dat wij de droogste krant van het land graag lezen.”
Emile: “Slim gezien, Auguste!”
Max: “Wat is de tweede vlieg?”
Auguste: “Als jullie lelijke koppen verschijnen, zullen mensen het wel afleren naar ons te luisteren! Ingerukt, redactie, er is werk aan de winkel!”

Geef een reactie

