Naar de veeleisende consument toe

De talloze vrouwen in mijn leven hebben de vervelende gewoonte en masse magazines en weekbladen aan te dragen. Naast mijn bed hopen ze zich op, elkaar de loef afstekend wat betreft volume, schreeuwerigheid en glossiness. En tot nu toe stoorde vooral dat laatste me. Die glanzende kaften waarmee ze elkaar af proberen troeven… U kan zich niet inbeelden hoe vaak ik ’s morgens al uitgegleden ben over die rotdingen. De Weekend Knack bijvoorbeeld, is zeer verraderlijk. En dan heb ik het alleen nog maar over de buitenkant. Maar tot daar aan toe. Tot mijn afgrijzen ontdekte ik vorige week dat het jaareinde er weer aankomt. Die ontdekking had weinig met de kalender te maken, neen, daar scheen het nog ruim een maand 2007. De glossies naast mijn bed daarentegen schreeuwden plots tegen elkaar op ze dat hét cadeau voor 2008 aanprezen. Meerdere edities heb ik onder dwang al doorgenomen, maar nog nooit wat gevonden.

Tot nu.

gentlemanVorige week smeerde een sluwe krantenventer mij immers niet alleen Knack aan, maar ook de Gentleman. Vanop de cover grijnsde een Lucky Strike rokende Jan Fabre. Nu heb ik nooit mensen vertrouwd die sigaretten lurken, maar iets deed mij toch verder bladeren. En daar heb ik tot op dit moment geen spijt van gehad. Blijgezind had ik me al een hoed (Panama Monti Christi Extrafine, 736 euro) gekozen uit het assortiment, maar toen zat ik nog maar aan pagina 50. Het peil van mijn humeur zakte stevig onder nul toen ik enige pagina’s later de obligate cadeauspecial tegenkwam. Maar wat voor cadeauspecial. 80 items pure luxe, om duimen en vingers bij af te likken. Nummer 25 bijvoorbeeld, ‘mp3speler met stamboom’:

Een mp3-speler van Bang&Olufsen, kijk eens aan. Het geeft aan hoezeer mp3-muziek zich ontsluit uit het frivole wereldje van de jeugd en naar de veeleisende consument toe treedt.

Kijk eens aan. Voor zo’n beschrijving neem ik mijn nieuwe hoed alvast af.

Geef een reactie

