Good times, bad times

Voor de belgicist, de flamingant en de anarchist in mij zijn het met de huidige regeringsonderhandelingen trieste tijden. Als belgicist omdat die verdomde flaminganten blijkbaar van geen ophouden weten. Als flamingant omdat we die vervloekte belgicisten nog geen stap verder hebben gekregen dan 150 dagen geleden. En als anarchist omdat er nog steeds geen rellen zijn uitgebroken tussen beiden vervloekte en verdomde partijen.

Eigenlijk leeft enkel de komkommertijdhater in me op, maar die laat zich dan weer deprimeren door de beperkte verslaggeving van buitenlandse nieuws. En dan heb ik het nog niet over het ellendige weer en dat anderstalige werklui al om acht uur ’s morgen met behulp van pneumatische hamer en vals gefloten deuntjes onze achtergevel te lijf gaan. Bad times, quoi.

De weblog van Eric Van Rompuy staat echter garant voor een humoristische opflakkering in deze duistere periode. Vandaag heeft hij het over het “hebben van de moed van onze overtuiging”, een “etherende wonde” en het “leggen van een hypotheek onder België”. Dat laatste is wellicht een onschuldige contaminatie, het voorlaatste misschien een revolutionaire medische ontwikkeling, maar de eerste krijg ik voorlopig niet doorgrond. Ik vermoed er een nieuw soort metafysische constructie met neurolinguïstieke inslag in. Maar niets is zeker.

Kan een overtuiging moed bezitten? Indien ja, is het mogelijk deze overtuiging toegedaan te zijn zonder dezelfde moed te koesteren? Neemt een overtuiging de mate van moed van haar bezitter over? Ik kom er niet uit, maar mijn beperkt bevattingsvermogen maakt de schoonheid van zoveel taalcreativiteit er niet minder op. Drie pareltjes in slechts dertien zinnen, 7 november blijkt alsnog een mooie dag geworden. Jammer dat het al zo laat is en weer donker.

Geef een reactie

