Overlopen maar. Alstublieft.

Over het algemeen vind ik het maar niets wanneer journalisten naar de politiek overstappen. Ik vind dat onbetrouwbare sujetten. Blijkbaar hebben ze altijd stiekem tegen de macht aangeschurkt en was het hen nooit om objectieve berichtgeving te doen. Daar kan ik niet op stemmen.

Sommigen echter, zouden volgens mij beter wel de overstap maken. Lisbeth Imbo, ik weet zeker dat de CD&V een postje voor u kan bedenken, eenmaal die regering gevormd is geraakt. Wat u aan melige, moraliserende en bovendien slecht geschreven gemeenplaatsen op uw weblog publiceert, daar word ik steeds droever van. Leest u deze zinnen zelf nog eens na:

Zeg ik nu dat CD&V/N-VA ermee moeten kappen? Neen, na 176 dagen mogen ze nu wel eens iets afleveren. Dat oranje-blauw er best mee ophoudt? Neen, nu weer helemaal van voor af aan beginnen is wellicht te vermijden. Dat de Vlamingen in het zand moeten bijten en hun staatshervorming opgeven? Neen, evenmin. Maar wel beseffend dat alles zijn prijs heeft, ook redelijkheid.

Is dat nu niet om diep treurig van te worden? Ik alvast begrijp in twee van de drie paren zinnen niet eens wat u nu precies bedoelt. En dan heb ik het nog niet over het zeurderige vingertje in de lucht: (over wie nog in Verhofstadt gelooft)

Wel blijkbaar nog veel mensen in dit land. Ja, in dit lànd, niet alleen van de Westhoek tot aan de Vlaamse Rand. Maar ook daarbuiten. Misschien ligt daar wel een begin van een oplossing, ‘in dialoog’. Want draaiden daar de verkiezingen niet om? Om een beter bestuur voor ons allemaal? En niet alleen om de Wetstraat 16?

Werkelijk, Lisbeth, is de mensheid daar nu mee gediend? Is de journalistiek daar mee gediend? Zijn de schone letteren daar mee gediend? Driemaal luidt het antwoord beschamend krachtig ‘nee’.

U moet dat niet persoonlijk opnemen, Lisbeth. Want de meeste van uw VRT-bloggende collega’s brengen het er niet veel beter vanaf. Kevin Major bestond het er ooit in te schrijven over zijn writer’s block en dat was dan nog één van zijn betere stukken. En iedereen mag Christophe Deborsu zeer tweetalig vinden, maar als dat impliceert dat zijn Franse teksten van hetzelfde niveau zijn als zijn Nederlandse, valt slechts te hopen dat de RTBF hem geen blog ter beschikking stelt.

U bent kortom niet de enige die er niets van bakt. Geneert u zich dus vooral niet als u de journalistiek uit- en de politiek instapt. Daar mag u slechte ideeën slecht formuleren, niemand zal het u kwalijk nemen. Het zal zelfs een beetje van u verwacht worden. Doe uzelf en uw toekomstige kiezers dat plezier. Doe ook mij dat plezier, al zou het in geen honderd jaar in me opkomen op u te stemmen. Dat zou ik niet kunnen, op een politica die uit de journalistiek komt.

Een gedachte over “Overlopen maar. Alstublieft.

  1. Of zoals haar complete misplaatste reactie in een interview met een woordvoerster van Febelfin over de kosten voor geldafnames in bankfilialen waar je geen klant bent…
    Zucht, zoveel incompentie zo vroeg op de ochtend is niet goed voor een mens.

Plaats een reactie